Tovább folytatjuk a vatikáni felmérésre érkezett válaszok közreadását (ld. a korábbi posztokban az 1., a 2., a 3., a 4. és az 5. témakört is!). A jelen posztban az 6. kérdéscsoportra érkezett válaszokat publikáljuk, továbbra is vágatlanul, minden módosítás nélkül (így a helyesírási hibákat, elütéseket továbbra sem korrigáljuk). Amint azt korábban is jeleztük már, összesen 27 értékelhető válasz érkezett, de mivel nem válaszolt mindenki minden kérdésre, ezért a válaszok száma egy-egy kérdésre vonatkozóan ennél lehet kevesebb.
Annak érdekében, hogy követhető legyen, hogy melyik válaszoló, melyik kérdésre, milyen választ adott, a válaszok sorszámán továbbra sem változtunk, ezért vannak üres sorok a válaszok között.
6. Gyermeknevelés a nem hagyományos házasságokban
a.) Mi a becsült aránya az ilyen helyzetben lévő gyermekeknek és serdülőkorú fiataloknak azokhoz képest, akik hagyományos családokban születnek és nevelkednek?
- nem ismert.
- Elhanyagolható. Viszont az elvált szülők gyerekeinek aránya mára már meghaladja az 50%-ot.
- -
- 15-20%.
- Reálisan megítélni ezt nem tudom. Úgy vélem, hogy mindenképpen valamelyest hátrányt szenvedhetnek, mivel a hiányzó másik nem miatt torzul a személyiségük.
- Nincs pontos információm, de rohamosan növekszik a nem hagyományos házasságok száma. Részben vigasztaló tény, hogy a nem hagyományos házasságokban kevesebb gyermek van jelen.
- Remélem, csekély.
- Nem tudom!
- nem tudom
- Többen vannak azok, akik úgymond "hagyományos" családban nevelkednek.
- nincs adat
- Nem tudom.
- 1 %.
- nem tudom
- -------
- Nem tudok számokról. De akkor, amikor részt veszek egy közösségi rendezvényen, bizony kiderül, hogy mennyi a sérült család. Ahol érdekes módon az asszonyok az elhagyottak, és a szentséghez járulók, míg a férjeik a bűnbakok, akik a szentségek vételére már többé nem lehetnek jogosultak. Pedig a valós kérdést úgy illik feltenni, hogy ki és mit vált ki a másikból? Az mindig kettőn múlik, még akkor is, ha az egyik képtelen az önvizsgálatra, a realitásra. De az is lehet, hogy egyik sem. Bizony van sok olyan eset, amikor az ember terhét, keresztjét az Egyház csak tovább terheli, mert nem merjük, nem vagyunk képesek személyesen kezelni a problémát.
- 0,6
- Vélelmezésem szerint térségünkben még igen csekély.
- Ha az egy szülő, és az élettársak által nevelt gyermekek családjait is idevesszük, akkor mára a gyermekek közel 35%-a nevelkedik „nem hagyományos családokban”, és csak a gyermekek 65%-át nevelik házasságban élő szülők. Húsz évvel ezelőtt ez az arány még 20% volt, és a gyermekek 80%-át házastársak nevelték. (Megjegyzendő, a statisztikából nem derül ki, hogy a házastársak által nevelt gyermekek hány százalékát nevelik részben, vagy teljesen mostoha szülők.) Ezen belül az élettársi kapcsolatban lévő szülők által nevelt gyermekek aránya növekedett jelentősebben: addig, amíg 1990-ben még csak a gyermekek 4,3%-a élt ilyen háztartásban, míg 2011-ben már 14,9%-a. Ugyanezen időszakban az egy szülő által nevelt gyermekek aránya 15,5%-ról 19,8%-ra növekedett. (Forrás: http://www.ksh.hu/nepszamlalas/docs/tablak/haztartas/05_01_02_03_01.xls ) Mindeközben a családokban nevelkedő gyermekek száma – mely 1980-ban érte el a maximumát, kicsit meghaladva a hárommilliót – mára 2.713.380-ra csökkent, vagyis 2011-ben 10 %-al kevesebb gyermek él a családokban, mint harminc évvel ezelőtt.
A 4b pontban leírtak alapján a fenti arányok nagyrészt igazak lehetnek a katolikus vallásúakra is. Az azonos nemű párok által nevelt gyermekekre külön adatok nincsenek, de statisztikailag ők az egyszülős családokban jelenhetnek meg. Arányuk százalékosan igen alacsony lehet, talán még az egy százalékot sem éri el. - 0,7
- nem tudom
b.) Az ilyen helyzetben lévő szülők milyen formában közelednek az Egyházhoz? Mit kérnek az Egyháztól? Csak a szentségeket kérik, vagy katekézist és a vallás általános tanítását is?
- Ahol netán ilyen előfordul, ott a szülők az egyház kirekesztő és gyűlölködő álláspontja miatt nem kívánnak az egyházzal kapcsolatba lépni.
- Többnyire nem közelednek.
- -
- Nem tudnak közeledni.
- Nincs ismeretem ilyen gyermekről községünkben.
- Ezt laikus hívőként nem tudom megítélni.
- Nem tudom.
- Nem beszéltem senkivel erről!
- àltalàban semmit,az csak kamu a politika szempontjàbol aljas szàndékkal,hogy ezek keresik az Egyhàzat
- Nem tudom, hogy közelednek-e. Minden bizonnyal vannak ilyenek, hiszen minden embernek szüksége van hitre, Istenre. Mivel az egyház gyakran elutasító és negatív képet fest magáról / festenek róla, úgy hiszem többen más egyházakhoz, esetleg szektákhoz fordulnak hitért. Aki azonban tényleg komolyan gondolja minden bizonnyal kérné a szentségeket is.
- nem ismert
- Nem közelítenek. Eleve elítélnek, megbélyegezettnek érzik magukat....
- Általában másságuk elismerését. Azt, hogy ne tekintsük bűnnek a kapcsolatukat. Ezt megadni lehetetlen.
- az elváltak közül van egy, aki jár rendszeresen templomba, de nem tudom, hogy áldozik-e, pedig van új kapcsolata, amiben él
- ?????????
- Csak a szentségeket többnyire. Ez lemérhető abból is, hogy az elsőáldozás után hány gyerek az, aki továbbra is elérhető lesz a közösség részéről.
- Az új hittan-erkölcstan törvény alapján kb. 50% kér hittant, 50% erkölcstant.
- Vallástanításra nyitottak.
- Nincs információm róla.
- A csonkacsaládokban élő szülők általában még nagyobb szükségét érzik annak, hogy az egyház segítse őket a gyermekük erkölcsi nevelésében, kvázi amennyire lehet, pótolja a hagyományos család hiányát. Ugyanakkor vannak olyanok, akik valóban csak a szentségek kiszolgáltatását kérik, mert nem akarják a gyermeküket kitenni annak, a gyermek számára feloldhatatlan konfliktusnak, hogy a hittanoktatás keretében esetleg bűnösnek nevezik azt az életformát, amit otthon lát, azt a szülőt, akivel gyermekként kölcsönös szeretetkapcsolatban kellene élnie, hiszen ez utóbbi a gyermek kiegyensúlyozott lelki fejlődésének a legfőbb előfeltétele. Igen sok múlik tehát azon, hogy az ilyen helyzetben lévő szülő milyen hozzáállást tapasztal a hitoktató, vagy a lelkipásztor részéről, és e tekintetben meghatározó jelentőségű, hogy ez utóbbiakkal szemben milyen elvárásokat támaszt, milyen iránymutatást ad a hivatalos egyházi vezetés. Ezért okozott óriási felháborodást, amikor egy 10-12 éves gyermekeknek szóló katolikus hittankönyvben írták le homoszexualitással kapcsolatban, hogy az súlyos halálos bűn, ráadásul – miután a könyv szerzője Erdő Péter bíboros nővére volt – azt lehetett gondolni, hogy ez a hittankönyv a legmagasabb szintű katolikus egyházi jóváhagyással készült, ezért széles körben terjesztésre és bevezetésre került. Az interneten nagyon gyorsan elterjedt annak a szülőnek a panaszlevele, aki leírta, hogy számára milyen kezelhetetlen problémát okoz a dolog, miután két gyermeke van, akik közül az idősebb már nagykorú, és egy tartós, felelősségteljes homoszexuális kapcsolatban él, a fiatalabb 10-12 év közötti, és azt tanítják neki, hogy a bátyja halálos bűnben él. Mindezek alapján elengedhetetlenül szükség lenne arra, hogy a Katolikus Egyház központi iránymutatást adjon ki az ilyen helyzetben lévő szülők és gyermekek lelkigondozásának, az ilyen élethelyzetben lévőkre vonatkozó, a gyermekek számára tartott hittanoktatás tartalmára, és módjára vonatkozóan.
- keresztelő
gyermeknek hittan
első áldozás
"kibérmálkozás" - -
c.) Az egyes egyházközségek hogyan viszonyulnak ahhoz, ha az ilyen gyermekek szülei igénylik, hogy a gyermekeik keresztény nevelésben részesüljenek?
- Fel sem merült ilyen kérdés.
- Nincs tapasztalat.
- -
- Elutasítóak, vagy nem derül ki a pontos háttér.
- Én személy szerint határozottan örömmel fogadnám, biztosan jó lenne a személyiségfejlődésben.
- Ezt laikus hívőként nem tudom megítélni.
- Nincs ilyen-
- Nincs információm.
- A keresztény nevelés elsősorban a családban kell hogy megvalósuljon. Az életpéldára bizonyára felhívja a lelkipásztor a figyelmet. A maga részéről nem gördít akadályt az ilyen gyermekek vallásos nevelése elé.
- biztos hogy nem utasitjàk el,mert a gyereknek joga van a szentségek felvételére ha igényli az Egyhàzhoz tartozàst
- Nem hallottam ilyenről, de a környékünkön biztos fel lennének háborodva és elítélnék - szerintem helytelen magatartás. Megértésre és türelemre van szükség.
- nem ismert
- Nem tudom, nincs ilyenről tapasztalatom.
- Nincs róla tapasztalatom.
- nem tudom
- ??????????
- Miért, van rá bármilyen eszközük is?
- Gyermekekkel nyitottabbak, de ez csak feltételezés, nem tapasztalat.
- Mivel a tradíció jelentős, ezért az ellenkezés nagymértékben megjelenne.
- A katolikus hívek többsége befogadó, toleráns. Elfogadják, hogy erkölcsi szempontból egyedül Isten ítélkezhet a másik ember felett. Talán a hívek 5-10 %-a tartozik a szélsőséges, intoleráns csoportba, amely ugyan sokkal hangosabb, és ezért látszólag nagyobb az arányuk, de indulatos kirohanásaikkal éppen ellentétes hatást érnek el, mint amit szeretnének.
- pozitívan, nem tapasztaltunk nyilt elutasítást
- -
d. Mi a gyakorlat ezekben az esetekben a szentségekre való felkészítés, a szentségek kiszolgáltatása és az egyéb, a szentségekkel összefüggő dolgok terén?
- Valószínűleg jobb érzésű papok nem zárkóznak el abban a néhány esetben, ami egyáltalán előfordul. Hivatalosan egyszerűen nem étezik a kérdés.
- Nincs tapasztalat.
- -
- Nincs ilyen ismeretem
- Ezt laikus hívőként nem tudom megítélni.
- Nem tudok ilyen esetekről.
- Járhat hittanra és a szentségeket is megkaphatja, ha a támasztott követelményeknek eleget tesz. Tanulja a hittant, levizsgázik, rendszeresen jár szentmisére.
- a gyakorlat, a nem jàrhato ut !
- Nem tudom.
- nem ismert
- Nem tudom...
- Nem tudom.
- nem tudom
- ????????????
- Lelki kísérésre csak ott van mód, ahol a családi háttér is meg van ahhoz!
- Nem tudok konkrét gyakorlatról beszámolni.
- Nincs információm róla.
- A gyermekek felkészítése, és számukra a szentségek kiszolgáltatása nem lenne szabad, hogy a szülők, nevelők életvitelétől, élethelyzetétől függjön. Általában ez így is van, az utóbbi időben nem is nagyon lehetett hallani olyan sajnálatos esetekről, amikor a szülők életvitele miatt egy gyermektől megtagadták volna a szentségekre való felkészítését, a szentségek kiszolgáltatását, vagy a közösségi részvételt.
- semmi eltérő, közösen a többiekkel
A szülők gondozására semmilyen idő nem fordítódik. - -