Az elmúlt vasárnap hangzott el a katolikus templomokban Jézus egyik sokszor és sokféle kontextusban idézett tanítása Máté evangéliumából: „Ha testvéred vétkezik ellened, menj és figyelmeztesd őt négyszemközt. Ha hallgat rád, megnyerted testvéredet. Ha azonban nem hallgat rád, vigyél magaddal egy vagy két társat, hogy kettőnek a tanúbizonysága vagy háromé tanúsítsa a dolgot. Ha rájuk sem hallgat, mondd meg a hívek közösségének. Ha a hívek közösségére sem hallgat, vedd úgy, mintha pogány volna vagy vámos.
Bizony mondom nektek: Amit megköttök a földön, meg lesz kötve a mennyben is; és amit feloldotok a földön, fel lesz oldva a mennyben is. És bizony mondom nektek: Ha ketten közületek valamiben egyetértenek a földön és úgy kérik, megkapják azt mennyei Atyámtól. Mert ahol ketten vagy hárman összejönnek az én nevemben, ott vagyok közöttük.” (Mt 18,15-20) Az olvasmány Ezekiel próféta könyvéből volt (Ez 33,7-10), és arra hívta fel a figyelmünket, hogy felelősek vagyunk a másik ember lelki üdvéért is.
Ezek az igerészek a keresztény melegek számra különösen fontosak. Sokan érzik úgy ezen igerészek alapján, hogy a keresztény melegeket figyelmeztetniük kell a bűnre, amiben szerintük járnak, pedig ha figyelmesen elolvassuk Jézus szavait, akkora helyzet pont fordítva van. Jézus azzal kezdi a figyelmeztetés kötelezettségéről szóló tanítását, hogy "Ha testvéred vétkezik ellened, menj és figyelmeztesd őt...". Vagyis ez a tanítás a keresztény emberekkel szemben vétkezők figyelmeztetéséről szól, nem pedig általában arról, hogy ha egy hívő ember bármilyen bűnt elkövet. Jézus pontosítja Ezekiel könyvének tanítását, mely a bűnös embert mindig figyelmeztetni rendeli, akkor is, ha őt semmilyen személyes érintettsége sincs a dologban. Jézus tanítása alapján senki nem kap arra felhatalmazást, hogy homoszexuális kapcsolata miatt figyelmeztessen bárkit. Sőt! Jézus csak arra ad felhatalmazást, és egyben kötelez is minket, hogy az ellenünk vétkező testvéreinket figyelmeztessük.
Ma a keresztény melegekkel szemben nagyon sokszor tesznek megbélyegző kijelentéseket. Fundamentalista keresztények - felekezeti hovatartartozástól függetlenül - sokszor bántó, vagy megalázó megfogalmazásokat használnak, miközben meg vannak győződve arról, hogy ők ezzel a hit igazságainak védelmezői. Pál apostol azonban a szentleckében az ilyen ítélkező, törvényeskedő embereket külön is figyelmezteti: "...és ami egyéb parancs még van, ebben az egyben foglalható össze: „Szeresd felebarátodat, mint önmagadat!” A szeretet nem tesz rosszat felebarátjának, mert a törvény teljessége a szeretet. (Róm 13,8-10)
A keresztény melegeknek viszont a fentiekből következően szeretettel, de a rájuk háruló felelősségük tudatában figyelmeztetnek minden hívőt, aki a melegeket bántja, hogy ezt ne tegyék!
Ehhez a témához kapcsolódik Robert Shine cikke a Bondngs 2.0 blogon, melyben beszámol az egyházon belüli homofóbia ellen küzdő pápai tanácsadó, Fr. James Martin jezsuita szerzetes, és az őt támadó fundamentalista katolikusok üzenetváltásairól. Martin testvér is határozottan figyelmezteti az őt személyében is támadó homofób katolikusokat, hogy a gyűlöletkeltéssel és a sértő szavak használatával súlyosan vétkeznek a keresztény LMBT emberek integritásáért küzdő, velük szolidáris keresztény hívekkel szemben.