A napokban nagy vihart kavartak Gyerő Dávidnak, a Magyar Unitárius Egyház főjegyzőjének szavai, aki a román ortodoxok által kezdeményezett aláírásgyűjtéssel kapcsolatban az alábbiakat tette közé az Egyház hivatalos weboldalán:
A teremtett ember méltóságáért
– állásfoglalás Románia alkotmánya 48. cikkelyének módosítása tárgyában
Köztudott, hogy országszerte aláírásgyűjtés zajlik az alkotmány 48. cikkelyének módosítása céljából, amely a házasság alkotmányjogi meghatározását tartalmazza. A Koalíció a családért civil szövetség kezdeményezése a társadalom széles rétegeit foglalkoztatja, így a romániai egyházak vezetői közül is többen kifejezték – támogató – véleményüket.
A Magyar Unitárius Egyház vezető testületei a kérdésben nem foglaltak állást. Véleményemet ezért egyénileg fogalmazom meg, tiszteletben tartva az egyháztagok és állampolgárok szabad véleményalkotási jogát, ugyanakkor élve a szólásszabadság lehetőségével ebben a fontos lelkiismereti kérdésben.
Az alkotmánymódosítás tárgya a házasság meghatározása A család című cikkelyben, azonban a kezdeményezés óhatatlanul figyelmet irányít az ember nemi meghatározottságának és irányultságának kérdéseire is. Míg a házasság és a család eszmei értéke, valamint társadalmi és közösségi jelentősége kétségtelen, az ember nemi meghatározottságáról és irányultságáról vallott felfogások között szakadéknyi különbségek léteznek. Vannak, akik bűnnek, erkölcstelenségnek, istentelennek tartják azt, amit mások az isteni világrend természetes velejárójának tekintenek.
Számomra az Isten által teremtett ember méltóságának feltétlen tisztelete és védelme teológiai alapérték. Az ember biológiai meghatározottságát és nemi irányultságát élettani valóságnak tekintem. A nemi önazonosság megélése és a házastársválasztás alapvető emberi jog. Az Istent és embert szolgáló egyház szerintem nem állhat társadalmi előítéletek mögé, és nem tehet különbséget a hívek között emberjogi kérdésekben, amennyiben ragaszkodik a feltétlen szeretetről és elfogadásról szóló evangéliumi tanításhoz. Az előítéletek személytelen kategóriákat alkotnak, hogy elfeledtessék: a címkék mögött ugyanolyan érző, teljességre és boldogságra vágyó emberek vannak, akik ugyanúgy Isten gyermekei.
Felelősségteljes embertársaimhoz hasonlóan én is aggodalommal tekintek a házasság eszményét és a családok életét veszélyeztető társadalmi folyamatokra, azonban a többségitől eltérő nemi önazonosságot és irányultságot nem tekintem ilyen veszélyforrásnak. A házasság alapja a kölcsönös szeretet és elköteleződés, az ehhez való jog pedig minden embert megillet.
Kolozsvár, 2016. február 5.
Gyerő Dávid
a Magyar Unitárius Egyház főjegyzője
Az állásfoglalást lehozta több hírportál, így a kronika.ro, és a kereszteny.mandiner.hu is, melyeken eddig 35, illetve 59 hozzászólás érkezett. Ezek között volt ugyan néhány olyan is, amely elismerően szólt az unitárius lelkész homoszexuális emberek melletti bátor kiállásáról, de a többségük durva és gyakran alpári stílusban becsmérelte Gyerő Dávidot. Érdekes volt látni, hogy az elítélő hozzászólások többsége, valamint a hivatalos katolikus és református megnyilvánulások is arra hivatkozva utasították el Gyerő Dávid, és a vele egyetértő emberek gondolatait, hogy az egyházi tanítás szerint a házasság csak egy férfi és egy nő között jöhet létre. A sokszor dühödt, vulgáris, vagy primitíven demagóg stílusú kommentelők figyelmét azonban elkerülte az a tény, hogy Gyerő Dávid szavai sehol nem kerülnek összeütközésbe a konzervatív egyházi állásponttal. Az ítélkezőket és a román ortodox kezdeményezést támogatókat teljesen elvakítja a homofób indulat, egyeseknél igazi téboly, ezért ocsmány jelzőkkel illetik azokat, akik egy szekularizált államban a homoszexuális emberek azonos jogainak tiszteletben tartását támogatják. Más konzervatívok pedig, akik nem átkozódnak, teljes mellszélességgel állnak ki az egyházi tanításra hivatkozó világi jogalkotási kezdeményezés mellett. Ez utóbbival kapcsolatban megjegyzendő, hogy ilyet még a Magisztérium vonatkozó tanításai sem várnak el a katolikus hívektől, csupán azt írják elő, hogy a hívek nem támogathatnak olyan jogszabály-módosításokat, amelyek szemben állnak a katolikus tanítással, de azt nem, hogy proaktív módon próbálják rákényszeríteni (mint pl. jelen esetben egy alkotmánymódosítással) saját értékrendjüket a társadalom egészére.
Mire jó egy ilyen kezdeményezés? Arra, hogy a nem hívők még ellenségesebben szemléljék a hipokrita, szemforgató emberek erőszakos nyomulását, és még távolabb kerüljenek attól, hogy egyszer valamikor megtérjenek. Ezért valószínű, hogy a román ortodox kezdeményezés végső soron egy sátáni manipuláció.
Ezt ismerhették fel az unitáriusok, akik – Istennek hála! – magasabb vezetői szinten is kiállnak az emberi jogok tiszteletben tartását támogató lelkész mellett.