A protestáns teológia számára el nem fogadott úrnapi liturgiában a katolikus egyház az eucharistiát (Krisztusnak, a világ urának valós jelenlétét a kenyér és bor színe alatt) párhuzamba állítja a kenyérszaporításban Jézus által megsokszorozott öt kenyérrel, melyet a tanítványoktól vett át, megszaporította, majd a tanítványoknak adta a feladatot, hogy osszák szép a nép között, akik mind ettek és jóllaktak. Közel 750 éve ünnepli a katolikus egyház ezt az ünnepet (http://magyarkurir.hu/?m_id=1&m_op=view&id=32864&rovat=11), és tanításában arra helyezi a hangsúlyt, hogy a tanítványoknak szerepe, feladata, felelőssége van abban a csodában, amire egyébként csak az Úr képes: ugyanúgy, ahogy akkor a csodálatos kenyérszaporításhoz nekik kellett átadniuk amijük volt, és nekik kellett szétosztaniuk, amit abból csodálatos módon Jézus alkotott, ugyanúgy a mai tanítványoknak is hozzá kell adniuk azt, ami az övék, ami felett ők rendelkeznek, hogy Jézus ma is csodálatos módon megsokszorozza a tanítványoktól átvett dolgokat és úgy adja vissza nekik, hogy ők tovább tudják adni és terjeszteni a Jézustól kapott csodálatos táplálékokat. Az Úrnapja ünnepség háromnegyed évezredes múltjához képest igen rövidke idővel, kevesebb, mint másfél évtizeddel ezelőtt egy imaközösség jött létre "Öt kenyér közösség" néven. Annak ellenére, hogy tíz év után ez a közösség megszűnt (http://www.otkenyer.hu/kozosseg.php), alapítói, éltetői (Ádám Miklós, Birtalan Balázs, Sándor Bertalan, és mások) meghatározó hatást gyakoroltak a hazai keresztény homoszexuálisok (hit)életére. Küzdelmektől, és természetesen hibáktól, tévedésekől sem mentes munkájuk nagyban hozzájárult ahhoz, hogy ma sokan másként látják hazánkban is a homoszexualitás és a kereszténység viszonyát, mint korábban. Ez a rövid idő persze nem volt elegendő ahhoz, hogy alapvető változások következzenek be a még mai is többségében homofób hazai közgondolkodásban (e tekintetben még ma is inkább a Kelet-, Dél-Kelet Európában, Közép-Ázsiában és Közép-Afrikában megfigyelhető elutasító hozzáállás jellemzi hazánkban is a többség gondolkodás módját és érzelmi viszonyulását a homoszexualitással kapcsoltban), de a küldetésüket megáldotta a Jóisten. Lehet, hogy ez számukra és a külvilág számára nem volt olyan látványos, mint a kenyérszaporítás, de az a jel, amit a névválasztásuk során ők is megértettek, a csodálatos kenyérszaporítás üzenete hat és működik tovább.
Kaleidoscope és Prizma
2010.06.07. 11:20
Gondolatok Úrnapja után
Címkék: homoszexualitás keresztény biblia üzenet homoszexuális birtalan balázs kinyilatkoztatás öt kenyér közösség ádám miklós sándor bertalan
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.