A Divinity blogon megjelent egy új poszt a lejáratottsága ellenére még mindig biztos, hogy sok látogatót eredményező „Másság” címmel. Több cikket olvasva a szerzőtől, és néhány konkrét kérdésben megejtett kommentváltás alapján egy meglehetősen sötét kép körvonalazódik vele és a hozzá hasonló álláspontot képviselő egyházi vezetőkkel, lelkészekkel, vagy valamilyen egyházi pénzből finanszírozott állást betöltőkkel kapcsolatban. A Divinity (ami angolul Istenséget, vagy hittant jelent) blog szerzője ugyanis – hasonlóan több más egyházi, vagy egyházakhoz kötődő személyhez – egy magasan kvalifikált „szakember”, még akkor is, ha ezt a kifejezést a teológusokra nem szoktuk használni. Amint a szerző által publikált életrajzi adataiból is látható, több évig folytatott tanulmányokat az Egyesült Államokban, szerteágazó nemzetközi kapcsolatrendszerre tett szert, nyilván a homoszexualitással kapcsolatos legfrissebb tudományos ismereteknek és információknak a birtokában van, amelyek alapján pontosan tudja, hogy a hazai homofób keresztény álláspontok mind logikai, mind etikai szempontból tarthatatlanok, morálisan felvállalhatatlanok. Pontosan tudnia kell, hogy a homoszexuális viselkedést elvi alapon elutasítók olyan indokokra szoktak hivatkozni, amelyek ellentmondanak a józan észnek. (Ezek közül a leggyakrabban előfordulóak:
- a homoszexualitást betegségnek tartják, és azt állítják, hogy csak a „homoszexuális lobby” nyomására döntöttek úgy az amerikai pszichiáterek, majd ezt követően a WHO illetékes döntéshozói, hogy az nem tekinthető betegségnek, amivel azonnal megrágalmaznak és megaláznak több ezer orvost és más szakembert, hiszen ezzel azt állítják, hogy nem a saját szakmai meggyőződésük alapján, hanem aljas érdekeiktől vezérelve foglaltak állást akkor, amikor kimondták, hogy a homoszexualitás nem betegség, a homoszexuális viselkedést ugyanúgy el kell fogadni normálisnak, mint a heteroszexuálisat.
- a homoszexualitást a társadalomra veszélyes jelenségnek tartják, mintha az okozna demográfiai problémákat, hogy a társadalom pár százalékát kitevő homoszexuálisok kiesnek a reprodukció folyamatából, holott egyértelmű, hogy a demográfiai problémákért – azokban a fejlettebb országokban, ahol ez gondot jelent – a többségi heteroszexuális emberek párkapcsolati problémái (a házasságok számának csökkenése, a válások arányának növekedése, a gyermekvállalási hajlandóság romlása, stb.) a felelősek.
- összemossák a homoszexualitást a pedofíliával, miközben a kettőnek semmi köze egymáshoz, a pedofília a heteroszexuálisok között is ugyanolyan arányban fordul elő, mint a homoszexuálisok között, és mivel a heteroszexuálisok aránya magasabb, ezért az általuk elkövetett pedofil bűncselekmények száma is lényegesen magasabb, csak sokkal kisebb arányban kerülnek napvilágra.
- a Bibliára hivatkozva bűnnek tartanak minden homoszexuális viselkedést, holott a Biblia sehol nem szól arról, hogy a felnőtt, beszámítható emberek között létrejövő, egymás iránti kölcsönös tiszteleten, megbecsülésen és szereteten alapuló, monogám homoszexuális kapcsolatot Isten bűnnek tartaná.)
Ennek ellenére haza térve mégis ugyanazt a homofób tábort erősíti minden megnyilatkozásával, amely a fenti ellentmondásos érvrendszerre hivatkozva (legfeljebb az egyes érveket különböző mértékben hangsúlyozva) utasít el a homoszexualitás teológiai és morálteológiai megítélésével kapcsolatban minden érdemi párbeszédet és közös gondolkodást. Nehéz e mögött nem meglátni a legegyszerűbb, gyarló egzisztenciális érdekeket, hiszen ha a mai magyar társadalomban valaki el mer térni attól a homofób irányvonaltól, amelyet a keresztény felekezetek hivatalos vezetői interkonfesszionális módon képviselnek, akkor annak egyházi vonalon nem „terem sok babér”, mivel ez a hazai homofób társadalmi közegben súlyosan sérthetné az egyházak érdekeit. Nem is vállalkoztak túl sokan erre. A kevesek egyike volt Balavány György, aki a rendkívül sikeres mindennapi.hu weblap főszerkesztője volt, és ezen a fórumon olyan nyílt vitákat vállalt fel, amilyenekre rajta kívül szinte senki nem vállalkozott hasonló pozícióban, magasabb beosztású egyházi vezetők meg végképp nem. (Meg is lett az eredménye: minden népszerűsége ellenére egy év működés után be kellett szüntetni a mindennapi.hu portál tevékenységét.) Balavány most saját blogjában publikált egy posztot a homofób megnyilvánulások tarthatatlanságáról (ahogy erről a korábbi írásunkban mi is beszámoltunk), amely miatt azonnal rögtön keményen kritikus kommenteket és posztokat írt egy katolikus, és két protestáns szerző, köztük a fent említett Divinity blog szerzője, Szabados Ádám. Sőt ez utóbbi egy újabb posztot is írt (amelyre a jelen cikk elején hivatkoztunk), amelyben saját könyvéből idézi az általánosságok és közhelyek szintjén mozgó megállapításait a szexualitással kapcsolatban, és bár ezekből semmilyen módon nem vezethetőek le azok a következtetések, amelyekre jut az írása végén, de ez nem akadályozza meg abban, hogy fegyelmezetten a „main stream” hazai keresztény irányvonalhoz tartva magát kellőképpen elutasítsa a homoszexuális viselkedés minden formáját. Tekintettel arra, hogy a homoszexuális viselkedést – a katolikus hittanban egyértelműen kimondva, de minden más hazai keresztény nagy egyházban ugyanezt az álláspontot vallva –„belső természetük szerint rendetlennek” tartják és soha, semmilyen körülmények között sem tartják azt elfogadhatónak, szükségszerű, hogy aki egzisztenciálisan ki van szolgáltatva bármilyen formában ezen nagy egyházak vezetőinek, az nem vállalhat fel a homoszexualitás hivatalos megítélésétől eltérő álláspontot. Ebben az esetben tehát egyfajta megélhetési homofóbiáról kell beszélnünk. Vannak azonban, akik esetében nemcsak arról van szó, hogy az esetleges retorziók (kirúgás, palástvesztés, stb.) miatt kénytelenek igazodni a hivatalos állásponthoz, hanem szélsőségesen konformista, szervilis, adott esetben elvtelen módon annak ellenére harcosan képviselnek valamilyen homfób álláspontot, hogy egyébként a felkészültségük, elvárható ismereteik alapján tudniuk kell, mennyire nincs tudományos megalapozottsága az álláspontjuknak, és ebből adódóan súlyosan immorális, amit csinálnak. Szabados Ádámnál is egy ilyen esettel állunk szemben, ő amerikai útja során többszörösen is megismerhette mind az amerikai pszichiátriai társaság hivatalos álláspontját, mind azoknak az ottani keresztény felekezeteknek a teológiai tanításait, akik már eljutottak oda, hogy a heteroszexuális házassággal egyenrangúnak tekintik és fogadják el az egymást szerető, tisztelő felnőtt homoszexuálisok monogám párkapcsolatát. Azonban, ha továbbra is kétségünk támadna a tekintetben, hogy fent hivatkozott poszt megírásának és publikációjának a hátterében valóban meghúzódhattak egyszerű, nyíltan anyagi érdekek, ezt a kétségünket végképp eloszlathatja a poszt befejezése: „A bejegyzés az Erosz nyomában c. esszékötetem egyik fejezete. A könyv a Harmat Kiadónál vagy könyvterjesztőknél megvásárolható. Ár: 1200 Ft.”