A Gionata Projekt szervezői (akiknek egy korábbi kezdeményezésére tavaly szeptemberben hívtuk fel olvasóink figyelmét) a május 17-i Homofóbia és Transzfóbia Elleni Világnap alkalmából, a keresztény LMBT szervezetek által kezdeményezett imádságos virrasztás előkészítéseként kérik a keresztény LMBT személyek segítségét, a közös imádság alapigéjének kiválasztásában. A szervezők 10 bibliai igerészt választottak ki, amelyekhez rövid magyarázatot is fűztek, és ezekre várják az érdeklődők szavazatait, egy erre a célra létrehozott weboldalon.
A szavazatok leadásának határideje: 2014. február 28.
Kezdeményezésüket támogatandó, az általuk kiválasztott igerészeket, és az azokhoz fűzött rövid indoklásokat az alábbiakban mi is közzétesszük magyar fordításban, és kérjük olvasóinkat, hogy részben saját szavazataikat adják le, részben ismerőseiket, barátaikat is bíztassák a szavazásra, a fenti határidő figyelembe vételével.
Virrasztás 2014 – az alapige kiválasztása
Mindenki egy-egy szavazatot adhat le a 10 javasolt igerészletre vonatkozóan:
1. nagyon tetszik, 2. Tetszik, 3. Valamennyire tetszik, 4. Nem tetszik.
A javasolt igerészek leírása
- De nézd, te az igaz szívben leled örömöd - taníts meg hát a bölcsesség titkára! (Zsolt 51.8)
Ez az ige arra buzdít minket, hogy őszintén magunkba nézzünk, ne akarjuk elrejteni a gondolatainkat és az érzelmeinket. Mindezt első sorban tegyük Istennek szánt ajándékképpen. Osszuk meg a teljes igazságot magunkkal kapcsolatban (beleértve a homoszexualitásunkat is) Istennel, és minden barátunkkal, hogy elkezdhessük felfedezni az Isten bölcsességét. Ha ugyanis ennek az ellenkezőjét tesszük, félre akarunk vezetni mindenkit a féligazságokkal és a félhazugságokkal, akkor eltávolodunk a másik embertől, valamint eltávolodunk Istentől és az Ő országától.
- Áldjátok üldözőiteket, áldjátok, s ne átkozzátok. (Róm 12.14)
Ahogy már tavaly is javasoltuk (és úgy tűnt, hogy nagy sikert értünk el vele), ismét javasolom ezt az Igét. Az imádságos virrasztásnak nem a homofóbia ellen kell irányulnia (nem imádkozhatunk „valami ellen”), hanem a homofóbia áldozataiért, ki kell tágítani az evangéliumi horizontot, és nemcsak az áldozatokért, hanem az üldözőkért is imádkozni kell, hogy ez utóbbiak meg tudjanak változni. Ez lényeges különbséget jelent ahhoz képest, mintha csak magunkért imádkoznánk a virrasztás során. Ha hiszünk abban, hogy az imádság valóban meg tud változtatni dolgokat, akkor most imádkozzunk azokért, akik üldöznek minket.
- Karoljátok fel tehát egymást, amint Krisztus is felkarolt benneteket Isten dicsőségére. (Róm 15.7)
Annak kifejezéseként, hogy ne épüljenek falak, ne legyen megosztottság a nemi orientáció, a hetero, vagy az LMBT q… gyakorlat alapján, és mivel tagadhatatlan, hogy egymás felkarolásának gyökere az, hogy Jézus Krisztus miden nőt és minden embert magához hívott.
- Nem örül a gonoszságnak, örömét az igazság győzelmében leli. Mindent eltűr, mindent elhisz, mindent remél, mindent elvisel. (1Kor 13.6)
Nagyon gyakran azt mondják, hogy az LMBT személyeket „saját érdekükben” diszkriminálják, tartják rossznak, vagy közösítik ki őket. Az angol nyelvterületen ezt úgy szokták mondani, hogy „gyűlöld a bűnt, de szeresd a bűnöst”. A diszkrimináció nem szeretet.
- Áldalak, amiért csodálatosan megalkottál, és amiért csodálatos minden műved. (Zsolt 139.14)
- Járjunk a világosságban (1 Jn 1.7)
Két érv szól emellett: az empátián túl, a magunk elé vetített ideák, és a jó, bár néha paternalista (amikor nem moralista) intenciók, amikre meghívattunk 1.) járjunk: a Halakha (a zsidó törvények) etikája, állandó keresése Istennek és egymásnak, valamint 2.) a világosságban: a kapcsolatok etikája, amely az emberi kapcsolatokban átláthatóságot és felelősségérzetet jelent. Ez nemcsak személyes etikát, vagy önmagunk védelmét eredményezi, hanem mindennek a felfedését az Isten világosságánál, aki ítéletet mond felettünk, majd megment minket Krisztus által.
- Amit sötétben mondok nektek, azt mondjátok el fényes nappal, és amit a fületekbe súgnak, azt hirdessétek a háztetőkről! (Mt 10.27)
Korábban is volt már szó erről az igéről, és javasoltuk már ezt. – Talán itt van végre az idő, hogy hangosan is beszéljünk, felmenve a háztetőkre a saját városainkban.
- Ő, a mi békességünk a kettőt eggyé forrasztotta, és a közéjük emelt válaszfalat ledöntötte, az ellenségeskedést kiküszöbölte saját testében (Ef 2.14)
- Letaszították testvéreink vádlóját, aki éjjel-nappal vádolta őket Istenünk színe előtt. (Jel 12.10)
Az egész vers túl hosszú lenne erre a célra: „Ekkor harsány hangot hallottam az égben: "Eljött Istenünk üdvössége, ereje és országa, és az ő Fölkentjének uralma, mert letaszították testvéreink vádlóját, aki éjjel-nappal vádolta őket Istenünk színe előtt.” (Jel 12.10)
A vers reményt ad az embereknek, hogy vége lesz az üldözéseknek, és hamis rágalmaknak. Különösen érdekes (az LMBT embereknek is) a fenti vers az alábbiakkal együtt olvasva:
„Ne gondoljátok, hogy vádolni foglak benneteket az Atya előtt. Maga Mózes a vádlótok, akiben reméltek.” (Jn 5.45) Szó szerint azt jelenti, hogy vádló (a Jelenések könyvében a sárkány) a mózesi törvény. Ennek akkor is van értelme, ha valaki nem hisz a Biblia tévedhetetlenségében, vagy szó szerinti értelmezésében, mert a gyűlöletbeszédek többsége ezekre a hiedelmekre alapul. Aki pedig azt mondja, hogy a Bibliát szó szerint Isten szavának kell tekinteni, azoknak is kezdeniük kell valamit ezekkel az igerészekkel.
A javasolt igeszakasz további következtetések levonására is alkalmas. A Jelenések könyvében vannak más versek is, amelyek a sárkányra vonatkoznak, és amelyekre sok fundamentalista szeret hivatkozni, így pl. ez is:
„Akkor láttam, hogy egy másik vadállat emelkedik ki a földből. Két szarva volt, mint a Báránynak, de úgy beszélt, mint a sárkány.” (Jel 13.11) Ebben az esetben nem túl innovatív a "bárány" kifejezést Jézusra értelmezni. Behelyettesítve a "sárkányt" ezekkel a szavakkal: "Mózes törvénye" (amint azt fent levezettük) egy szokatlan leírást kapunk a Jelenések könyvében említett fenevadról: valami olyan dolog, amely Jézus hatalmát használja, de úgy beszél, mint a „Mózes törvénye”. Ez olyan dolog, amitől minden fundamentalistának inkább kellene félnie, mint az LMBTI jogoktól, függetlenül attól, hogy ki mit gondol a homoszexuális cselekedetekről.
10. Járjatok szeretetben (2Jn 1.6)