A Budapesti Közlekedési Központ társadalmi egyeztetést kezdeményezett a Petőfi híd felújítási terveinek előkészítését megelőzően, a híddal és a környezetével kapcsolatos vélemények összegyűjtésére. A véleményeket, javaslatokat a Központ honlapján keresztül lehet beküldeni.
Sajnálatos módon a javaslatok beírását követően a honlap csak annyit jelez vissza, hogy az észrevételeket fogadták, de nem ad tájékoztatást arról, hogy mások milyen észrevételeket tettek, nincs lehetőség az érvek ütköztetésre, a tényleges egyeztetés lefolytatására.
A magunk szerény eszközeivel ezen a helyzeten szeretnék változtatni, a hozzászólások lehetőségének biztosításával megteremteni az érdemi vita egyik legalapvetőbb előfeltételét.
Amint a vélemények összegyűjtésére szolgáló aktív felületet megelőző bevezetőből kiderül, a BKK koncepciója alapvetően egy „jó gyalogoskapcsolatokkal bíró, élhető belvárosi” tér létrehozása, és az „autópályacsomópont-szerű” kialakítás felszámolása. Ez a stratégia tetten érhető a Ferenciek terénél az autós aluljáró betemetésénél, valamint a Nyugati és a Keleti Pályaudvarnál, a felüljárók megszüntetésére irányuló tervekben. Csakhogy az áthaladó gépjárműforgalom akadályozása a megfelelő alternatív útvonalak kialakítása nélkül, az egész várost teszi élhetetlenebbé. A hasonló méretű nagyvárosokban valóban igyekeztek csökkenteni a belvárosi felszíni gépjárműforgalmat, de előzőleg az alternatív útvonalakat biztosító gépjármű alul- és felüljárókat, alagutakat és hidakat megépítették. Amíg ilyenek nálunk nincsenek, addig nem szabad tovább rontani, a járvány-mentes időkben már most is kibírhatatlan dugókat, araszolásokat.
Mindezek alapján fontos lenne, hogy minél többen jelezzék véleményüket, remélve, hogy egyszer talán eljutnak a döntéshozókhoz az érintettek javaslatai. A magunk részéről egészen radikális állásfoglalásokat fogalmaztunk meg annak érdekében, hogy javuljon a Boráros téren az áthaladó forgalom, ugyanakkor legyen nagyobb a zöldfelület és a parkosított terület. Részletes, a BKK-nak megküldött javaslataink egy részét az alábbiakban bemutatjuk és várjuk olvasóink véleményét, észrevételeit, javaslatait.
Kérdés: Milyen fejlesztési ötlete van a gyalogos közlekedést illetően?
Válasz: Az akadálymentesített megközelítési lehetőségek bővítése liftek, vagy ahol lehet, ott rámpás gyalogos alul- és felüljárók építésével.
Kérdés: Milyen problémákat tapasztal a kerékpáros közlekedést illetően?
Válasz: "A Ferenc körút, a Közraktár, a Ráday és a Mester utca felől is nehéz felhajtani a hídra, hiányzik a külön bicikli út a hídon, nincs megfelelő csatlakozó bicikliút-hálózat a pesti oldalon. A gépjármű forgalomtól sokkal jobban el kellene választani a kerékpáros közlekedést, adott esetben új gyalogos felüljárók kialakítása esetén azokkal összehangoltan kiépíteni az autóforgalomtól elkülönített új bicikliutakat. "
Kérdés: Milyen problémákat tapasztal az autós és motorkerékpáros közlekedést illetően?
Válasz: "Autóval a felhajtás a belváros irányából (a Közraktár, a Ráday utca felől) Buda felé nehézkes, a Ferenc körút felé még rosszabb. A városképet nem rontaná további "autópálya kereszteződés-szerű" fel- és lehajtók kialakítása, ugyanakkor sokat javítana a forgalom ütemén. Célszerű lenne a Budáról jövő forgalom számára lehajtó hidat építeni a Soroksári út kifelé menő oldala felé, a Közraktár utca felől a Petőfi híd Budára menő sávjához, természetesen a gyalogos és a kerékpáros közlekedést nem egy szintben keresztezve. A Közraktár utca felől a Ferenc körút felé tartónak egy felhajtót kellene kialakítani a Petőfi hídra a Buda felől érkező sávhoz. A Ferenc körútról a Soroksári út irányába haladóknak a Közraktár utca déli irányba haladó sávjához kellene egy lehajtót építeni a híd kezdeti szakaszáról. A Baros utca forgalmát fel kellene engedni a hídra Buda felé, a jelenlegi kerülő a Bakáts tér, Tompa utca irányába mind közlekedésszervezési, mind környezetvédelmi szempontból nagyon rossz. "
Kérdés: Milyen problémákat tapasztal a közterületi kialakítást illetően (pl. zöldfelületek, burkolatok, kapcsolat a Dunával)?
Válasz: Legsúlyosabb, hogy a HÉV elvágja a Petőfi hídtól délre lévő pesti Duna partot a várostól, ez a hév kéreg alá vitelével, felette a zöldterület egységesítésével orvosolható. Hiányzik a kapcsolat a folyóval a meredek rakpartok miatt, lépcsős kialakítás lenne szükséges. A 2-es villamos, adott esetben a Közraktár utca gépjármű forgalmának kéreg alá vitelével a hídtól északra lévő park is bővíthető lenne, adott esetben szervesen összekapcsolódhatna a várossal.
Kérdés: Van-e egyéb megjegyzése a Boráros tér átalakításáról?
Válasz: A tér és környezete átalakításakor egyszerre kellene a rövid és középtávon, jelentős érdeksérelmek nélkül ki nem váltható forgalom javítása mellett a zöldterületek növelését, a közparkok iránti egyre fokozódó igény kielégítését biztosítani.
Várjuk olvasóink észrevételeit!