Az elmúlt napokban blogunkon különösen nagy figyelmet szenteltünk a Vatikán által kezdeményezett, a házassággal és családdal kapcsolatos felmérésnek, és valószínűleg a továbbiakban is többször visszatérünk még ehhez a nagyon fontos témához. Minden túlzás nélkül mondhatjuk, hogy a katolikus vallás, de talán az egész kereszténység szempontjából történelmi jelentőségű lépés volt, amikor Ferenc pápa döntése alapján rendkívüli püspöki szinódust hívtak össze jövő év őszére, és ennek előkészítéseként egy olyan kérdőívet küldtek szét a világ valamennyi katolikus püspöki konferenciája részére, amelyben a házassággal és a családokkal összefüggő legvitatottabb morálteológiai kérdésekkel, így pl. a válással, a fogamzásgátlással, a homoszexualitással kapcsolatban kérték a katolikus hívek véleményét. A vatikáni kérdőívvel kapcsolatban – melyet a jelen blogon is nyilvánosságra hoztunk, és kitölthetővé tettünk – azóta is élénk vita zajlik a Katolikus Egyházon belül, ahogy erről szintén szóltunk már.
Mint korábban jeleztük, a magunk részéről Lorenzo Baldisseri érseknek, a püspöki szinódus főtitkárának azt a kérését tekintjük iránymutatónak, hogy a vatikáni felmérés során lehetőleg minél több katolikus hívő bevonására, és aktív részvételére kell törekedni. Ebből a szempontból a magyar katolikusok számára kétségtelenül a legnagyobb akadályt az jelenti, hogy Erdő Péter bíboros nyilatkozata alapján a kérdőívet csak a püspököknek kell kitölteniük, ha más is kitölti, akkor azt vélhetően nem fogja senki figyelembe venni, de a Magyar Püspöki Kar egyébként sem hozta nyilvánosságra és nem is hívta fel rá a hívek figyelmét. Mindez nyílt szembeszegülés Ferenc pápa és szinódus főtitkára, Lorenzo Baldisseri érsek kérésével, ami különösen kritikus amiatt, hogy Erdő Péter kiemelt bizalmat kapott Szentatyától, amikor a pápa a jövő évi soron kívüli szinódus főrelátorának nevezte ki őt.
A püspökök vonakodása azonban nemcsak hazánkra jellemző. Pár napja a New Ways Ministry blogon is arról írtak, hogy az Amerikai Püspöki Konferencia ugyancsak meglehetősen visszafogott a vatikáni kérdőív terjesztésével kapcsolatban, és bár a néhány amerikai püspök az angol és a belga püspökökhöz hasonlóan kitették az internetre a kérdőívet – kérve a híveket, hogy amit tudnak, azt válaszolják meg az online kérdőíveken –, de a püspökök többsége ezt az Egyesült Államokban sem tette meg.
Felmerül a kérdés: mi állhat a püspökök vonakodása mögött? Az elmúlt hetek vitái alapján azt lehetne gondolni, hogy a talán azok a vitatott teológiai és morálteolgiai kérdések, amelyekkel kapcsolatban lehetséges, hogy a hívek többsége nem a Katolikus Egyház hivatalos álláspontját képviselné, és ezért akadályozzák a kérdőívek terjesztését és kitöltését a laikus hívek körében azok, akik ilyen-olyan okból ragaszkodnak a Magisztérium hatályos tanításához.
Alaposan átnézve azonban a kérdőívet, egy egészen más jelegű magyarázat is körvonalazódik a püspökök egy részének obstrukciójára. A vatikáni kérdőív ugyanis azáltal, hogy szabad szöveges formában tette lehetővé a válaszadást, megteremtette a lehetőségét annak, hogy a laikus hívek kritikai észrevételeket tegyenek saját egyházmegyéjük, és plébániájuk hitéleti, pasztorációs tevékenységével kapcsolatban. Márpedig mivel éppen azért vált szükségessé a soron kívüli szinódus összehívása, hogy feltárják a házasság és a család válságának okait, várható, hogy a hívek élnek is ezzel a lehetőséggel, ha tudnak. Az viszont nem vet jó fényt a püspökökre, és a nemzeti püspöki konferenciákra, akik tehát abszolút nem érdekeltek abban, hogy a laikus hívek hozzáférhessenek a kérdőívhez, és jelentős számban kitöltsék azt. A püspökök szempontjából a kockázatokat csökkenti, ha olyan kötött kérdőívet kapnak a hívek, melyben csak az előre megadott válaszlehetőségek közül választhatnak, amint ezt a Szent Gellért Plébánia honlapjára kihelyezett kérdőívnél láttuk. Ez azonban nem segíti a problémák gyökerének feltárását, csak arra jó, hogy megpróbálja elfedni az egyházon belüli problémákat, és a figyelmet a külső társadalmi tényezők felé terelje. Éppen ezért a magunk részéről továbbra is kitartunk amellett, hogy aki csak teheti, töltse ki az eredeti kérdések alapján általunk elkészített, és szabad szöveges formában megválaszolható kérdőívet, és segítsen szembenézni a Katolikus Egyház működésének, hitéleti tevékenységének valós hibáival és problémáival, mert ez a hibák kiküszöbölésének és a problémák megoldásának az első, és legfontosabb feltétele.