A mandiner.hu közölte Marion Smith írását az alkotmányozásról. A szerző, aki egyébként a budapesti Common Sense Society elnöke és a Heritage Foundation kutatója Washingtonban, azzal kezdi írását, hogy „Egy alkotmányozó nemzetgyűlés összehívásának ötletét eddig komolyan nem vetették fel, pedig erre lenne szükség”. Ez az állítás ugyan ebben a formában elég szerencsétlen, mert mindannyian emlékszünk, hogy a Fidesz és annak vezetője tavaly még előszeretettel beszélt arról, hogy az országgyűlés maga fog átalakulni alkotmányozó nemzetgyűléssé, ami persze szintén meglehetősen vitatható megnyilvánulás volt, ahogy ezt a kaleidoscope.blog.hu-n is kifejtettük. Az azonban tény, hogy senki nem elemezte még ezt a lehetőséget kellő alapossággal a nyilvánosság előtt, ezért valóban nem derültek még ki ennek a lehetőségnek az előnyei és hátrányai a politika iránt egyébként érdeklődést mutató közvélemény számára sem. Igazából arról sem kapott tájékoztatást az alkotmányjogban járatos magyar szakemberektől a széles közvélemény, hogy milyen formában kellene, lehetne elképzelni egy ilyen alkotmányozó nemzetgyűlést 2011-ben Magyarországon. Érthető tehát, ugyanakkor kétségtelenül kissé furcsa, hogy a fenti cikkben egy külföldi szerző ad erre vonatkozóan tippeket, amit persze többen joggal kifogásolnak, igaz mások jó szándékú segítségként értékelnek. Mindazonáltal aligha lehet kétséges, hogy a jelen hazai realitások közepette esetleg sikeresen megvalósítható alkotmányozó nemzetgyűlésnek a már igencsak hosszú utat bejárt alkotmányozási folyamatba esetleg még beilleszthető módját, formáját, szabályait és kompetenciáit (az összehívásának a technikájától az új alkotmány kihirdetésének lezárásáig terjedően), csak hazai döntéshozók tudják kialakítani, ha akarják. Sajnos ez utóbbival, vagyis az „akarással” kapcsolatban erős kétségek merülnek fel, mert mind a kormányoldalon, mind az ellenzéki oldalon sokkal inkább erőfitogtatás, politikai haszonszerzési technikák alkalmazása látható, mintsem korrekt elkötelezettség a magyar alkotmánynak az ország számára legelőnyösebb kialakítása iránt. Annak ellenére nem tűnik túlságosan valószínűnek a dolog, hogy a jelen állapot szerint a kormányoldal és az ellenzék egyre gyorsabban sodródik egy vesztes-vesztes játszma irányába (a kormányzatot ugyanis joggal támadják a „kétpárti alkotmány” áterőltetésének vádjával, az ellenzék szavazótábora pedig tényleg cserbenhagyottnak érezheti magát azáltal, hogy az általuk támogatott politikusok a könnyebb megoldást választva kivonultak az alkotmányozásból), aminek legfőbb vesztese az egyszerű állampolgár, aki életének számos területén tapasztalhatja majd az elrontott alkotmányozás káros következményeit. Annak érdekében, hogy legalább szerény mértékben javuljanak az esélyei egy kedvezőbb forgatókönyv szerinti folytatódó alkotmányozásnak, talán érdemes mégis megvizsgálni az alkotmányozó nemzetgyűléssel kapcsolatban felmerülő kérdéseket. Erre annál is inkább szükség van, mert a kormánypártok népszerűségének rohamos csökkenése és ugyanakkor az ellenzék támogatottságának stagnálása arra mutat, hogy a választók is elmozdulást várnak a politikai elittől az eddigi álláspontjukhoz képest. Sem a radikális jobboldal, sem a baloldal támogatói nem fogadják el a kormánypártok alkotmányozási gyakorlatát, ezért egy gyors irányváltás nélkül kritikusan alacsony társadalmi támogatottsága lenne egy jogilag legitim, de a társadalom széles körei által elutasított alkotmány keresztülverésének a parlamenten. A baloldali pártok passzív ellenállása, a Jobbik hezitálása szintén nem erősítette támogatottságukat.
Hogyan lehetne beilleszteni a mostani folyamatokba az alkotmányozó nemzetgyűlést?
Jogi szempontból nincs semmi akadálya annak, hogy az országgyűlés olyan döntést készítsen elő és fogadjon el, hogy Magyarországon meg kell választani egy alkotmányozó nemzetgyűlést, mely a parlament által előkészített javaslat (előterjesztés) alapján megalkotja az új alkotmányt. Ez csupán annyi változtatást igényelne a jelenleg megkezdett alkotmányozási folyamatban, hogy az országgyűlés nem az új alkotmány elfogadásával, hanem az alkotmányozó nemzetgyűlés összehívására, működésére vonatkozó szabályok és az elé beterjesztendő javaslat elfogadásával fejezné be az alkotmány előkészítésével kapcsolatos munkáját. Ezután az országgyűlés által meghatározott szabályok szerint kiírnák és lebonyolítanák az alkotmányozó nemzetgyűlés megválasztását, majd az megtárgyalná az országgyűlés által eléje terjesztett javaslatot és azon saját hatáskörben szükség szerint még változtatva alakítaná ki az új alkotmány végleges szövegét, melyet ugyancsak az országgyűlés által meghatározott szabályok szerint és az országgyűléstől kapott felhatalmazás alapján el is fogadna.
Politikai szempontból kétségtelenül bizonyos mértékű presztízsveszteséggel járna ez a megoldás a kormánypártok, elsősorban a miniszterelnök számára, aki kezdetben sokat beszélt arról, hogy az országgyűlésben megszerzett kétharmados többség miatt a parlament tud alkotmányozó nemzetgyűléssé válni, azonban ennek a veszteségnek a nagy részét már korábban el kellett könyvelniük, hiszen az utóbbi időben már nem hallani ilyen kijelentéseket a kormányoldali kommunikációban. Ugyanakkor a kormánypártok számára elkerülhetővé válna a „kétpárti alkotmányozásból” fakadó számos, korábban már részletezett kockázat, ezért várhatóan egy ilyen döntés a jelenlegihez képest inkább javítaná a kormánypártok támogatottságát. Az ellenzéki pártok számára – a korábban már részletezett szempontok alapján – szintén támogatottságuk növekedését eredményezné egy ilyen döntésben való aktív közreműködés. Ugyanakkor – a bevezetőben leírtaknak megfelelően – tény az is, hogy a jelen politikai helyzetben igen csekély az esélye egy ilyen forgatókönyv megvalósulásának.
Milyen formában és módon működhetne az alkotmányozó nemzetgyűlés?
Tekintettel arra, hogy sem a magyar történelmi hagyományok, sem a nemzetközi gyakorlat nem ad igazán jól használható támpontokat erre vonatkozóan, az országgyűlésnek magának kellene kidolgoznia az alkotmányozó nemzetgyűlés összehívásának, működésének és döntéshozatalának szabályait. A rendszerváltozás óta eltelt időszak tapasztalatait és a jelenlegi társadalmi-politikai realitásokat figyelembe véve meg lehet fogalmazni néhány konkrét javaslatot a kialakítandó szabályokkal kapcsolatban.
Milyen összetételű lehetne az alkotmányozó nemzetgyűlés?
Tekintettel arra, hogy az alkotmányozó nemzetgyűlés összehívására vonatkozó szabályozás egyszeri alkalomra szól, az összetételére vonatkozó szabályok maximálisan figyelembe vehetik azokat az aktuálpolitikai szempontokat, amelyek az eredményes működést és a minél szélesebb körű társadalmi támogatottságot biztosíthatják. Ennek megfelelően célszerűnek tűnne egy olyan választást tartani az alkotmányozó nemzetgyűlés felállítására, mely a tisztán listás választások logikája mentén haladna, azzal a különbséggel, hogy nemcsak bejegyzett politikai pártok, hanem minden olyan szervezet számára nyitva állna a jelölés joga, aki legalább 1000 támogató aláírást tudna gyűjteni. Az egyes listákról összesen 1000 fő kapna mandátumot az egyes listákra leadott szavazatok arányában. Ez a megoldás azért lenne indokolt, mert egy olyan konkrét ügy kapcsán, mint az alkotmányozás, jól reprezentálja a választók akaratát a tisztán listás választás, ahol a listákat állító szervezetek a főbb célkitűzéseiket megfogalmazva kérhetnék a választópolgárok támogatását, így a választópolgárok a legfontosabb kérdésekről szavazataikkal hatékonyabban tudnák érvényesíteni akaratukat, mint ahogy arra a 10-15%-os válaszadási aktivitással lebonyolított kérdőíves véleménygyűjtés, vagy az ellenzéki pártok által követelt népszavazás lehetőséget teremt.
Milyen többség kellene az új alkotmány elfogadásához?
Az így megválasztott alkotmányozó nemzetgyűlésben vélhetően nem lenne egyetlen szervezetnek sem kétharmados többsége – melyhez természetesen ott is kötni kellene az alkotmány elfogadását –, ezért minden párt és szervezet képviselőjének törekednie kellene az alkotmány elfogadásához szükséges többség megszerzését lehetővé tevő kompromisszumos szövegtervezet kialakítására.
Milyen szövegtervezetet tárgyalhatna az így megválasztandó alkotmányozó nemzetgyűlés?
Az előterjesztés a jelenlegi országgyűlés által elfogadott szövegtervezet lehetne, amely viszont garanciát jelentene a parlamenti többség számára is az általa képviselt értékek megjelenítésére a végső soron elfogadásra kerülő alkotmányban, mivel nyilván senki nem érdekelt abban, hogy a többség által támogatott értékek törlését, kivételét kezdeményezze.
Mennyi időt venne igénybe ez a megoldás?
Tekintettel arra, hogy az elmúlt hetek, hónapok során a vélemények lényegében kikristályosodtak, az alkotmányozó nemzetgyűlés tagjainak megválasztásuk után néhány hétre lenne szükség ahhoz, hogy az elfogadáshoz szükséges többség megszerzését lehetővé tevő kompromisszumokat kialakítsák (vagy rossz esetben kiderüljön, hogy ennek nincs esélye). Ebből adódóan vélhetően az alkotmányozó nemzetgyűlési választások kiírásától számítva alig 3-4 hónap alatt ez az eljárás teljes egészében lebonyolítható lenne, vagyis nyár végére, ősz elejére megszülethetne a szükséges széles körű társadalmi támogatottsággal elfogadott új alkotmány, melyet stílszerűen október 23-án lehetne kihirdetni, a forradalom 55. évfordulóján.
Mindez tehát láthatóan csak szándék kérdése, azonban közel sem csupán a kormánypártokon, vagy általában a politikai eliten múlik, hogy ez megvalósulhat-e. A kormányoldal és az ellenzék politikusai ugyanis csak addig és annyiban tudják a jelenlegi kompromisszum-képtelen, a „süketek párbeszédére” emlékeztető politizálást folytatni, amíg azt látják, hogy a választópolgárok ezt eltűrik, elfogadják tőlük, sőt maguk is beállnak az egymásra mutogatók közé. Ezért csak egy széleskörű állampolgári kezdeményezés vezetheti el oda az országot, hogy megváltozzon a politikai elit hozzáállása és elmozduljunk a tényleges kompromisszumkeresés irányába.