Egy korábbi írásunkban beszámoltunk arról, hogy a Katolikus Egyház tanításainak és belső rendjének megváltoztathatatlanságát hirdető, az egyszerűség kedvéért csak „konzervatívoknak” nevezett papok és világi hívők az elmúlt időszakban látszólag megerősödtek, és „bekeményítettek”. Felhívtuk a figyelmet arra, hogy ez milyen hatalmas nehézségeket okozhat a jövőben az Egyház és hívek számára, és jeleztük, hogy szükség lenne a katekizmus korrekcióját, az Egyházon belül bizonyos változásokat támogatók (akiket szintén csak az egyszerűség kedvéért „reformereknek” neveztünk) minél hatékonyabb és határozottabb fellépésére.
Örvendetes módon a „reformerek” részéről is napvilágot láttak az utóbbi napokban nagy jelentőségű sajtónyilatkozatok, amelyekben még magas rangú főpapok is kiálltak a Katolikus tanítás szexuáletikai részeinek korrekciója mellett. Az ncronline.com hírportál cikke szerint Stephan Ackermann (50 éves) a németországi Trier püspöke szó szerint azt mondta, hogy muszáj megváltoztatni az Egyház szexuáletikai tanításait. Nyilatkozatában konkrétan ki is fejtette saját álláspontját ezzel kapcsolatban. Mint mondta, a vatikáni kérdőívre beérkezett válaszok világosan megmutatták, hogy a szexualitással összefüggő hivatalos morálteológiai tanítások „nyomasztóak”, és „életidegenek”. Annak a deklarálása, hogy a válás utáni második házasság egy állandósult halálos bűn, és semmilyen körülmények között sem részesülhet a válás után ismételten megházasodó ember a szentségekben, nem segít az érintetteknek. „Nekünk, püspököknek javaslatokat kell tennünk ezekben a kérdésekben. Erősítenünk kell az emberekben a felelősségérzetet, és utána tiszteletben kell tartanunk a saját lelkiismeretük szerint meghozott döntésüket.”
A továbbiakban az sem védhető, hogy minden házasság előtti együttélés súlyos bűn. „A természetes és a mesterséges születésszabályozás közötti különbségtétel is nagyon önkényes. Attól tartok, hogy senki sem érti.” – mondta Ackermann.
Ezután azzal folytatta, hogy a homoszexuális kapcsolatok vonatkozásában is a hívek felelősségérzetére kellene bíznia az Egyháznak a döntést. „A keresztény antropológia a nemek komplementaritását hangsúlyozza, de nem mondhatjuk egyszerűen azt, hogy a homoszexualitás természetellenes.” – magyarázta a püspök. Ha az egyház „szilárdan ragaszkodik” is ahhoz, hogy a házasság csak férfi és nő között jöhet létre, akkor sem ignorálhatja az azonos nemű párok regisztrált élettársi kapcsolatát, amelyben a felek hűséget fogadnak egymásnak, és felelősséget vállalnak egymásért.
Ackermannt élesen kritizálta a fulgai és az augsburgi püspök (az előbbi 71, az utóbbi 70 éves), akik a szokásos konzervatív ellenérveket ismételgették, saját álláspontjukat megkérdőjelezhetetlen igazságnak gondolva mondván: „az igazság nem olyan valami, amit alakítani lehetne”.
Ugyanakkor Gerhard Feige (63 éves), Magdeburg püspöke megvédte Ackermannt, és határozottan szembeszállt az előbbi kritikákat megfogalmazó püspökökkel: „Eljött az ideje, hogy végre szembenézzünk a tényekkel. Azért kell küzdenünk, hogy Jézus Krisztus akarata szerint való, becsületes, felelősségteljes, életszerű megoldásokat találjunk. Nem igazán segít a helyzeten, ha csak az ellenvéleményét és a fenntartásait ismételgeti valaki.”
A Freiburgi Egyetem morálteológia professzora, Fr. Eberhard Schockenhoff (62 éves), a Német Nemzeti Etikai Tanács tagja, az egyik leghíresebb morálteológus azt mondta, hogy 19 teológus társával együtt válaszoltak a vatikáni kérdésekre, és a válaszaik összhangban voltak a német híve többségének az álláspontjával. A válaszok megmutatták, hogy óriási különbség van az egyháznak a szexualitással kapcsolatos morálteológiai tanításai és a katolikus hívek gyakorlata között. A válaszok megerősítették azokat a tapasztalatokat, amelyeket papi hivatásuk gyakorlata során is szereztek. Schockenhoff felidézte, hogy Ferenc pápa maga kezdeményezte a kérdőíves felmérést annak érdekében, hogy a lehető legszélesebb spektrumát ismerhesse meg a véleményeknek. „Azt várom a pápától, hogy egyértelmű jelzést adjon arra vonatkozóan, hogy a püspökök nyíltan és őszintén beszélhetnek ezekről a kérdésekről a szinóduson. Eddig a Püspöki Szinódus egy központilag irányított testületként működött. Ferenc pápának világossá kell tennie, ha azt várja a püspököktől, hogy segítsenek neki a családról, a házasságról és szexualitásról szóló egyházi tanítás alakításában.” – mondta Schockenhoff.
Mindezek alapján egyértelműen körvonalazódik, hogy a Katolikus Egyház Katekizmusának milyen irányú korrekciójára lenne szükség a hívek igen nagy része szerint.