A New Ways Ministry blogon egy nagyon érdekes cikk jelent meg azzal kapcsolatban, hogy Ferenc pápa elrendelte a Katolikus Egyház Katekizmusa (KEK) halálbüntetés teológiai megítélésére vonatkozó pontjának módosítását. A döntés érthető módon nagy vihart kavart a konzervatív fundamentalista katolikusok körében, akiknek az egyik fő és végső érve minden vitában az volt eddig, hogy a katekizmus soha nem változtatható meg, mert az maga a hitletétemény, ami kezdettől fogva állandó és megváltoztathatatlan. Vannak olyan teológusok, akik megpróbálják megmagyarázni, hogy ez miért nincs ellentmondásban az egyház eddig képviselt tanításával, de vannak olyanok is, akik nyíltan szembe mennek a tanítóhivatal döntésével, élessen kritizálva Ferenc pápát, és most már a Hittani Kongregációt is. A halálbüntetés teljes elutasításáról biztosan sokáig meg fognak oszlani a vélemények, de Ferenc pápa döntésének jelentősége messze túlmutat a konkrét kérdés megítélésén, mivel a KEK egy adott pontjának (a 2267. pont) megváltoztatása precedens értékű lépés volt.
A KEK megváltoztatása természetesen nagyon fontos a katolikus LMBT emberek, azok barátai, rokonai számára is, hiszen valóban precedens értékű döntésről van szó. Ha a társadalmi körülmények változása indokolhatja a halálbüntetés megítélésének alapvető megváltoztatását a katekizmusban, akkor ugyanezen indokkal a homoszexualitás megítélése is változtatható. Erre persze a homoszexualitást elutasító teológusok ellenérvek hosszú sorával fognak válaszolni, de ezek az érvelések szükségszerűen tele lesznek belső logikai ellentmondásokkal. Az igazság az, hogy a társadalmi körülmények a homoszexualitással kapcsolatban legalább olyan mértékben változtak az elmúlt 50-70 év alatt, mint ami a halálbüntetés megítélésével összefüggésben tapasztalható volt. Sőt!
Jelen blogon már többször foglalkoztunk azzal, hogy milyen káros következményekkel jár a megváltoztathatatlanság „mantrázása”, milyen sok konkrét tény bizonyítja, hogy a tanítás igenis változott az Egyház történelme folyamán és, hogy Kasper bíboros már évekkel ezelőtt megírta, hogy a tanítás ma is változhat, ha a pápa ezt indokoltnak és szükségesnek tartja.
Jogosan merül fel ezek után a kérdés: mikor kerül sorra a 2357-2359. pontok módosítása a KEK-ben?